Az előző bejegyzésemben már néhány gondolat erejéig megidéztem a nagy élelmiszeripart. Most kicsit részletesebben is írok róla, ugyanis a velük való kapcsolatunkban a szerepek meglehetősen kiegyensúlyozatlanok, ezért hasznos lehet néhány szót áldozni rájuk. Említettem, hogy az ipar ezen ágának teljesen más céljai vannak, mint nekünk, sokszor egyenesen ellentétesek (aminek nem kellene természetszerűleg így lennie), ezáltal nem könnyíti meg az életünket, sőt több egészségügyi problémáért is számadásra lehetne kötelezni.
Nem szeretem a felelősséget áthárítani másra. Hiszek benne, hogy vállalni kell cselekedeteink következményeit, legyenek azok akár jók, akár rosszak. Ezt a mindennapi életünkre átvinni elég nehéz (eleinte), hiszen már kiskorunkban pavlovi reflexként ivódik belénk, hogy ha valamit elrontunk, rosszul mondunk, vagy teszünk, és erre fény derül, akkor ránk nézve kellemetlen következményei lesznek. Ki ne szeretné a kellemetlenséget elkerülni? Az ember kreatívan ki is találta a hazugságot erre a célra, amit ha jól csinálunk, akkor környezetünk számára hitelesen tudjuk demonstrálni, hogy a vélelmezett hiba meg sem történt. Viszont mindenkiben legbelül működik egy kis valami, amit lelkiismeret címkével ruháztunk fel. Ha a hazugság a kisördög, akkor ez a kisangyal, ami a vállunkon megjelenve noszogat, hogy megfelelő irányba haladjunk tovább. És itt jelentkezik a probléma…
Kik vagytok Ti?
…Ugyanis a vállalkozások nem emberek. Személyiségek, de csak jogilag (többségük legalábbis), így az az esszenciális erkölcsi norma, ami természetszerűleg bennünk emberekben megtalálható és megcsendíti lelkiismeretünk harangját, nincs beléjük égetve. Csak az adott cégben tevékenykedőkön múlik, hogy megjelenik-e ebből valami, vagy sem. Igen ám, de ahogy korábban említettem egy vállalkozás profitszerzés céljával születik meg (szemben az emberrel), aminek elérése nem csak erkölcsös úton valósulhat meg. A szervezetben tevékenykedő(k) sok esetben eltűnik a fogaskerekek között, és míg inputként humánerő, munkaeszközök, szellemi erőforrás kerül be egy-egy cégbe, addig outputként az ezek valamilyen arányú egyvelegéből létrejövő massza, ami termék, vagy szolgáltatás, már jellemzően nem hordoz sokat az erkölcsi normákból. Mindeközben a vállalat működését rengeteg jogi, gazdasági szabályozás is formálja, további lehetőséget adva arra, hogy a lelkiismeret morzsái a paragrafusok fogaskerekei között felőrlődjenek, ezzel lehetőséget teremtve a pilátusi híres mondás mindennapokban való érvényesítéséhez.
De hogyan is törhetnénk pálcát ezen mesterségesen létrehozott szereplők feje felett, amikor mi is úgy működünk, hogy az életben maradásunkat ösztönösen szem előtt tartva, igyekszünk mindig úgy cselekedni, hogy esélyeink a túlélésre a legjobbak legyenek a következő pillanatban. Egy vállalkozás sem tesz másként, és míg egy egyén számára a lelkiismeret kifejezetten hasznos eszköz élete beteljesedéséhez, addig egy mamutcég esetében bizonyos esetekben az öngyilkossággal érhet fel az alkalmazása. Szerencsére akadnak kivételek és sokan megtalálták a megfelelő utat a két oldal közötti hídemelésre, és a vállalati célok elérésének olyan módját választják, ami minimum nem ártalmas a környezetükre. De ők nem is lesznek soha mamutcégek…
De mit is jelent ez a mindennapokban a számunkra?
Azt, hogy egy egyenlőtlen küzdelembe kell részt vennünk akaratunk ellenére. Nem azonosak az erőforrásaink, lehetőségeink és eszközeink. Míg a kedvenc termékeinket gyártók tudósokat, kutatókat, szakembereket, elemzőket, jogászokat, ügyvédeket, politikusokat és megszámlálhatatlan pénzt vetnek be, hogy feltérképezzék achilles sarkunkat és kedvükre alakítsák fogyasztói szokásainkat, addig mi korgó hasunkat állítjuk csatarendbe, vagy maximum elolvasunk egy-két cikket az interneten, ami segít a tájékozódásban. Mi enni, ők etetni akarnak. Mi jól lakni, ők jól keresni szeretnének. Ez meg is történik minden nap, így mondhatjuk, hogy jó szerződést kötöttünk, de közben nap, mint nap veszítjük el a csatákat.
Kint a csatatéren
De nevesítsük a fegyverarzenálját ellenségünknek és nézzük, hogy milyen defenzív módszerek állnak rendelkezésünkre velük szemben:
Kutatás, elemzés:
Az élelmiszerek fejlődnek. Egyre jobbak lesznek, modernebbek, de ez a „javulási” folyamat kérdéses, hogy kinek is áldásos. A tesztek célja többnyire a gazdaságosabb előálltást, gyorsabb, egyszerűbb gyártást, a fogyasztás növelését célozzák meg. Természetesen előfordul, hogy ezek számunkra is pozitív előnyökkel járhatnak (pl.: a felhasználást elősegítő modernebb csomagolás/ környezetbarát megoldások), mégis többnyire nem a mi érdekeinket tartják szem előtt.
Marketing:
Ide a reklámoktól kezdve a termékek a boltok polcain való elhelyezésén át, kostolókon keresztül minden beletartozik. A cél viselkedésünk befolyásolása a cég érdekei szerint. Manipulálás, amely attól függetlenül, hogy megegyezik-e személyes céljainkkal, vagy sem, arra irányul, hogy az adott szervezett minél jobban járjon. Az egyoldalúságából adódóan nem feltétlenül (sőt többnyire nem) kedvező a számunkra, ráadásul e tevékenység nem terjed ki a felelősségvállalásra. Feladata véget ér a befolyásoló eszköz csatarendbe állításával és annak következményeivel csak a vállalati eredményesség szempontjából foglalkozik, a ránk és életünkre gyakorolt hatását, előnyeit-hátrányait ennek fényében elemzi tovább.
Befolyás:
Sajnos a pénz az hatalom. A hatalom pedig lehetőség a világ eseményeinek meghatározására, aminek eredményeként sokszor tudnak a cégek olyan lépéseket foganatosítani, hogy a minket védő jogi falak ledőljenek, vagy éppen akaratuk szerint átépüljenek. Hallottál már például a TTIP-ről, vagy a CETA-ról? Sokszor ezek a döntések a hátunk mögött, de legalábbis nem nagy hírverés mellett zajlanak, ezért védekezni is nehezebb ez ellen, hiszen nem várható el mindenkitől, hogy egész nap a gazdasági híreket és jelentéseket bújja, hogy képben legyen az épp aktuális eseményekkel.
Mint látszik, azért van lehetőség arra, hogy ne váljunk teljesen kiszolgáltatottakká a minket élelmiszerekkel elhalmozó cégekkel szemben. Éljünk a rendelkezésünkre álló eszközökkel, legyenek cselekedeteink a sajátjaink, ne a cégek marketing gépezetének végtermékei.
Ajánlom mindenkinek ezt a két filmet, amik jól szemléltetik, hogy miről is szól többnyire az élelmiszeripar: Cukor az édes gyilkos, Élelmiszeripar Rt.
A következő bejegyzésben néhány ételötletet, napi menüt, és konkrét terméket mutatok be, ami segíthet azoknak, akik szeretnének belevágni a kalóriaszámolásba.